Бізнес переходить в контрнаступ. Маніфест 42.

 

Громадський рух «Маніфест 42» заявляє про третю хвилю тиску на бізнес з боку правоохоронних органів і закликає Президента Володимира Зеленського внести до Верховної Ради законопроєкти, спрямовані на захист бізнесу від корупційного тиску тилових силовиків. Про це повідомив на пресконференції голова ради Федерації роботодавців України, співзасновник «Маніфесту 42» Дмитро Олійник.
Підґрунтям для тиску на бізнес стають завислі кримінальні справи, - пояснює голова правління громадського руху "Маніфест 42", голова Асоціації ветеранів-підприємців Сергій Позняк.
Він наводить статистику, з якої виходить, що до 75% кримінальних справ не доходять до суду з обвинувальним актом.
• у 2020-му – 30%
• 2021-му – 39%
• 2022-му – 33%
• 2023-му – 26%.
«Багато прикладів коли силові структури, використовуючи непрямі норми і ті, що можна нечітко трактувати, проводять обшуки без ухвал слідчого судді, - пояснює Дмитро Олійник. - В такий ситуації у адвоката немає правоохоронного статусу. Тимчасово вилучені кошти, засоби зв’язку або комп’ютерна техніка теж опиняються поза правовим статусом».
«Тимчасове вилучення» може тривати рік і більше, - говорять представники бізнесу, а повертатись можуть копії речей (приміром, ручні годинники), а не вилучені оригінали і довести підміну через відсутність експертизи під час вилучення неможливо.
Голова правління "Маніфест 42" говорить, що в організації розробили план дій на 2024 рік:
1) Створення реєстру, який виконуватиме роль інститут репутації для недопущення кар’єрного сходження і взагалі до служби «зашкварних» силовиків, працівників суддівської влади та інших корупційних чиновників.
2) Подання законодавчих ініціатив до Президента України.
3) Створення системи оперативного реагування на особливо резонансні кейси силовиків. Реалізація буде базуватись на 5 поправці НАТО: напад на одного дорівнюється нападу на всіх.
Зокрема, в «Маніфест 42» розробили пропозиції про зміни до Кримінального Кодексу України, щоб унеможливити зловживання з боку правоохоронців. В цілому пропозиції займають 31 сторінку. Наводимо окремі з них:
• «Тимчасове вилучення» замінити на «арешт» через суд і проводити в присутності прокурора.
• Арешт на майно не може перевищувати 30 днів. Строки мають бути вказані в ухвалі суду. Клопотання про подовження термінів арешту майна може подавати виключно прокурор. Максимальний загальний строк арешту – 90 днів.
• Автоматичне повернення речей та документів, що вилучені після обшуку, але не повертаються після перевищення строку дії ухвали про «тимчасовий доступ».
• Заборона арештовувати майно особи, яка не має статус підозрюваного у кримінальній справі.
Ціль пропозицій від Маніфест 42 – ввести особисту відповідальність для представників правоохоронних органів та суддівської системи за прийняті рішення і безпідставну зупинку підприємницької діяльності.
Всі пропозиції були надіслані до Офісу Президента, - повідомив голова Федерації роботодавців України, але оскільки зворотньої реакції немає, громадське об’єднання звертається до Президента України публічно.
В рамках створення системи оперативного реагування представники громадського руху мають намір залучити до співпраці самих правоохоронців.
«Сьогодні я підписав звернення від «Маніфесту 42» до всіх правоохоронних органів, включаючи спеціалізовану антикорупційну прокуратуру, яка, згідно з прийнятим законом, сподіваюсь, він буде підписаний, стане окремим самостійним правоохоронним органом. Ми пропонуємо кожному правоохоронному органу виділити заступника, уповноваженого на співробітництво з Маніфестом 42 та іншими бізнес-об’єднаннями з метою оперативної перевірки фактів, виправданості законності обшуків, арештів рахунків, арештів майна, незакритих завислих справ та інших дій, які можуть оцінюватись як корупційний тиск», - повідомив Сергій Позняк.
Цей інструмент потрібен не тільки для бізнесу, але й самим правоохоронним органам – це платформа для формування рішень та довіри бізнесу.
Щодо створення Реєстру «зашкварних» силовиків, правоохоронців, представників судової влади. Туди не будуть вносити посадовців за першій-ліпшій підозрі. Будуть три ступені перевірки, - пояснює голова Всеукраїнського об'єднання обласних організацій роботодавців підприємств легкої промисловості Олександр Соколовський.
1) Перевірка спеціалістами Маніфесту 42 документів, які вказують на зловживання владою з метою тиску на бізнес.
2) Публічні розслідування в авторитетних ЗМІ, які вказують на зловживання владою з метою тиску на бізнес.
3) Погодження наглядовою радою «Маніфесту 42» зібраної інформації, як достатньої в якості включення в Маніфест.
«В жодному разі ми не підміняємо судові та дисциплінарні інстанції. Мова іде про створення інституту репутації і сподіваємось, що вага його нарощуватиметься і в правоохоронних органах», - говорить Олександр Соколовський.
«В реєстрі вже є 15 осіб, щодо кожного будемо починати процедуру притягнення до відповідальності».
Учасники Маніфесту 42, серед яких є й підприємці і водночас учасники активних бойових дій, наголошують, що не узагальнюють недоброчесних службовців з правоохоронною системою в цілому і прагнуть знайти партнерів, закликають представників різних служб долучатись до співпраці і виявлення «перевертнів». Також «Маніфест 42» закликає самих підприємців не боятися і долучатись до ініціативи, виявляючи порушення їхній прав.

- 74% кримінальних справ проти бізнесу в Україні порушуються правоохоронцями без подальшої передачі до суду з обвинувальним актом. Згідно зі статистичними даними генеральної прокуратури, у січні-листопаді 2023 року лише 26% кримінальних проваджень у сфері господарської діяльності доходять до суду з обвинувальним актом. Це найгірший показник за час оприлюднення відповідної статистики.

Рекордно висока частка "завислих" справ вказує на те, що тилові силовики для корупційного тиску на бізнес використовують надумані приводи. Ці справи роками лежать без руху, продовжуються судами майже автоматично, передаються від слідчого до слідчого "у спадок", щоб змусити бізнес платити хабарі. Статистику не обдуриш. Поки частка "завислих" кримінальних справ буде на історичному мінімумі, говорити про прогрес у подоланні проблеми корупційного тиску на бізнес не доводиться"…
2. Олександр Соколовський, голова Всеукраїнськоі Організації роботодавців легкої промисловості:
- В Україні запускається нова платформа - Реєстр "Маніфесту 42" https://manifest42.com.ua/raiders/! До реєстру будуть включені особи, які зловживали владою з метою тиску на бізнес.
Процедура включення у Реєстр передбачає кілька етапів:
- перевірка спеціалістами "Маніфесту 42" документів, які вказують на зловживання владою з метою тиску на бізнес.
- публічні розслідування в авторитетних ЗМІ, які вказують на зловживання владою з метою тиску на бізнес.
- погодження Наглядовою Радою "Маніфесту 42" зібраної інформації як достатньої для включення конкретної особи у Реєстр "Маніфесту 42".
Реєстр Маніфесту 42 – наша відповідь на свавілля тилових силовиків та чиновників, які тиснуть на бізнес. В умовах війни ця проблема стала загрозою для національної безпеки України. Ми в жодному разі не беремося підміняти судові та дисциплінарні інстанції. Йдеться про інститут репутації. Разом із законодавчими змінами та іншими ініціативами "Маніфесту 42" Реєстр спрямований на подолання проблеми безкарності осіб, які грубо зловживають владою.
Включення у Реєстр Маніфесту 42 означатиме для особи початок ініційованої громадськістю процедури притягнення до відповідальності. При цьому будуть задіяни інструменти публічного освітлення через ЗМІ, самі кращі юристи країни, професійні адвокати, а також передбачені законом дисциплінарні комісії при правоохоронних органах…
- Громадський рух «Маніфест 42» звернувся до президента Володимира Зеленського із закликом внести до Верховної Ради законопроєкти, спрямовані на захист бізнесу від корупційного тиску тилових силовиків.
Ключові факти
Перший законопроєкт передбачає мораторій на арешт рахунків та «маски-шоу» за участю силовиків на період дії воєнного стану.
Другий – надання адвокатам додаткових інструментів захисту підприємців, проти яких порушено кримінальні справи, а також обмежує правоохоронців у сферах, де спостерігається найбільше зловживань.
Що ініціює бізнес:
1) Арешт на майно не може перевищувати 30 днів. Строки мають бути вказані в ухвалі суду.
Клопотання про подовження термінів арешту майна може подавати виключно прокурор. Максимальний загальний строк арешту – 90 днів.
2) Автоматичне повернення речей і документів, що вилучені після обшуку, але не повертаються після перевищення строку дії ухвали про «тимчасовий доступ».
Заборона арештовувати майно особи, яка не має статусу підозрюваного у кримінальній справі.
Якщо строк дії арешту майна закінчився, заява про повторний арешт майна не розглядається.
Учасником розгляду клопотання про арешт майна з боку сторони обвинувачення може бути лише прокурор.
Забороняється арешт вилученого після обшуку майна без присутності в суді власника цього майна.
3) Відеофіксація обшуку правоохоронцями має бути безперервною. Відеофіксацію можуть також вести адвокати і свідки.
Зупинюсь тільки на конкретних прикладах, як ми пропонуємо через зміну законодавства унеможливлювати корупційний тиск на бізнес і створювати баланс. І ми маємо надію, що буде побудована таким чином правова держава
Ну, наприклад, чому я сказав, що вже третя хвиля тиску на бізнес?
- Останнім часом з'явилися багато прикладів, коли силові структури, використовуючи непрямі і норми (які можна трактувати нечітко) кримінально-процесуального кодексу, проводять обшуки без ухвал слідчого судді!
Приходять, тимчасово вилучають щось, що їх, на думку, є тим, що допоможе їм розслідувати справи. До речі, в цій ситуації правового статусу адвоката немає.
Тимчасово вилучені чи то кошти, чи то засоби зв'язку, чи то комп'ютерна техніка і так далі, теж поза правовим статусом.
Тому цю норму ми пропонуємо унормувати таким чином:
Якщо ви вважаєте, що по справі, яка відкрита 5 років тому, на відкладність цього обшуку так необхідна, тому що хтось може витерти пилюку з якогось документу, то, будь ласка, зразу в суд і зразу арештовуйте.
Не тимчасово вилучення, тому що це може тривати вічно.
А в суд і арештовуйте!
І обов'язкова присутність прокурора.
Тобто ми хочемо підняти відповідальність посадових осіб, які підписують такі речі.
І там ще багато моментів, які будуть унеможливлювати всі ці історії.
Інший момент.
Якщо нас дивляться силові структури, думаю, що дивляться, вони мене зрозуміють, в них з'явилася така нова форма спілкування, яка називається «каністрою».
Що в їхньому розумінні «каністра»?
В них є суб'єкт господарювання, чи навіть часом державна структура, з приводу якої вони відкривають кримінальне провадження.
Далі ця каністра «наповнюється» тими суб'єктами господарювання, які як вони вважають «жирні гусі». Їх треба щипати, роздягати, розводити на гроші і так далі.
Так з'являється друга структура, яка колись мала відносини з цією установою.
Так з'являється третя структура, яка ніколи не мала відношення з цією компанією або державною установою, а наприклад тільки поставляє ручки або щось інше на компанію постачальника до державної структури, і ця вже компанія може бути прив'язана до кримінального провадження, і в цій компанії можуть проходити обшуки!
Обшук.
Звичайно, про обшук ніхто не знає.
Це для, коли обшук приходить чи то в компанії, чи то у підприємця дома.
І приходять десятки шановних великих хлопців, озброєних, готових до захисту України, але вони роблять оцю справу по обшуку наступним чином.
Треба забрати те, що дуже цікаво.
І часом в ухвалі суду те, що цікаво, немає.
Ну, наприклад, немає коштів.
Забирають.
Вилучаються годинники.
Тобто ті коштовності, які можуть зробити підприємцю боляче.
І потім це тимчасове вилучення може стати крадіжкою.
У нас були приклади, коли забирають годинник дорогий, а повертають дешевий китайський.
Ну, це ж в експертизи під час виїмки немає.
Або зависають ці тимчасові вилучення дуже надовго.
Дуже зручно потім, коли немає терміну на вилучення чи терміну на арешт.
Дуже зручно мати ще таку історію:
То захворіє прокурор, то він в відрядженні, то захворіє суддя в відпустці.
І в нас були приклади, коли такі тимчасові вилучення рік і більше.
Тому ця історія має припинитись через зміну до законодавства, де в ухвалі і в кримінальному кодексі, і в ухвалі має бути чіткий термін.
Ми говоримо про 30 днів.
Якщо немає підозри, в ухвалі написано 30 днів, термін дії закінчився, будь ласка, повертайте.
Якщо вам треба продовжити, будь ласка, знову підняття рівня - прокурор приходить, аргументує до суду, термін знову продовжується.
Таке продовження може бути двічі, з аргументами. Але 90 днів – це максимальний термін. Далі тема або закривається автоматом, повертається, або йде інша історія.
Тому ключові ідеі тих змін, які ми презентували сьогодні для вас, будуть направлені президенту Зеленському.
Ми розраховуємо на професійну дискусію після того, коли ми підпишемо з силовими структурами угоди, професійну дискусію по всім нормам для того, щоб вони були прийняті, розраховуємо на залучення депутатського корпусу. Але ми будемо вимагати виносити зміни до КПК такі, які б зробили норму 42 статті Конституції реально діючою. Підприємницька діяльність, на яку кожен має право, має бути захищена законом! А люди, які виконують від імені держави якісь повноваження, не мають багатіти за рахунок цих корупційних лазівок рейдерських.
До речі, в нас були приклади, коли завершується обшук, пишеться протокол і якась людина, яку ще не завжди можна встановити, карандашиком пише номер телефону.
Це таке запрошення до перемовин.
В нас були приклади, коли виходили інші перемовники, коли запрошували до перемовин для того, щоб адекватність дії, коли, наприклад, по кримінальному провадженню потенційною можуть нарахувати мільйон гривень чогось там, що може держава втратити.
Арештовуються рахунки, арештовується майно.
По суті, забороняється діяльність півроку, вісім місяців, дев'ять місяців.
У нас є приклади і більших термінів. Як можна ввести підприємницьку діяльність, коли в тебе розрахунковий рахунок і право розпоряджуватися майном заблоковані? Ти ж не можеш робити.
Це - заборона підприємницької діяльності!
У нас були приклади, коли хтось там дуже розумний калькулює збитки підприємця і проходить на переговори і говорить: вот що ти втрачаєш, але ми готові скидку робити.
Тому ми це будемо зупиняти і через зміни до законодавства, і через відверту розмову з відповідними структурами, в тому числі антикорупційними НАБУ та САП, які, я сподіваюся, стануть головними партнерами для Маніфесту-42.
4. Представник борду СЕО-Клаб Volodimir Tereschenko привів цифри по закритим крімінальним провадженням щодо господарської діяльності (це статистичні дані Генеральної прокуратури України):
- Якщо в 2019 році було закрите 1586 справ, у 2020 – 1301, у 2021 – 1552, а у 2022 – 553 справи, у 2023 – 324 справи.
Тобто можна робити висновок, що справи не закриваються, а тільки відкриваються.
На сьогоднішній день, мені здається, бізнес дуже багато взяв на себе відповідальність на фронті, по забезпеченню в тилу, по волонтерству.
І в такий складний час, як сьогодні, бізнес дуже потужно цю відповідальність несе. Але тиск силовиків, про який ми зараз кажемо, це питання, яке не дає можливості більше сконцентруватися і фокусуватися на економіці, на тих проблемах, які сьогодні є, а ще треба захищатися.
Захищатися сьогодні бізнесу стає важче, тому що людей забирають на фронт, штати зменшуються, фахові юристи працюють 24 на 7, і це не створює додаткового капіталу, який можна було б використати на волонтерство, на допомогу державі і на захист країни.
5. Андрей Семидидько (Антирейдерський союз підприємців України): з 2006 року ми як Антирейдерський Союз почали боротися за права підприємців займатися своїм ділом у своїй країні.
І за ці роки у нас є 800 описаних випадків противоправних дій правоохоронців.
З початку 2000-х почали формувалися фінансово-промислові групи. І в боротьбі між собою власники ФПГ замовляли кримінальні справи, якісь неправосудні рішення судів у правоохоронної системи, у судів. За 17-18 років завдяки тому, що заходять транснаціональні компанії в Україну, фінансово-промислові групи сходять з орбіти, сходять зі сцени.
Але формуються і вже сформувалися клани - клани судово-прокурорські, МВД-шні, СБУ-шні клани в самій правоохоронної системі, які фактично, використовуючи ім'я України, іменем України, збагачуються і займаються фактично грабіжом бізнесу.
Силовики повинні захищати державу, але чомусь вони займаються фактично роздійкою бізнесу, вони не йдуть на фронт і не призиваються, як наші підприємці, як громадяни України. І тому фактично йде боротьба між знищеним кількістю підприємців, і навпаки народжується більше правоохоронників, чиновників, які паразитують на бюджеті, паразитують на тому, що створюють підприємці.
Потрібно казати постійно, що підприємці – це не злочинники, це люди, які платять налоги, створюють додаткувану ціну, створюють майбутнє цієї країни, яка тягне цю країну в майбутнє.
Вони фактично протистоять з однієї сторони навалі РФ, з іншої сторони чиновничому і правоохоронному безпределу.
Завдяки нашим західним партнерам вже є НАБУ, НАЗК, САП, які призвані «пропалувати» таких правоохоронників. І фактично Маніфест-42 становиться замовником від імені громадянського суспільства для правоохоронної антикорупційної інфраструктури, для того, щоб можна було точечно, але системно виполоти проявлення корупційної ренти, корупційного використання своїх ділянок для роздійки бізнесу.
Таким чином далі ми формируємо систему колективної безпеки за принципом 5 статті НАТО «свій за свого», принцип, коли будь-яка замовна атака на представника бізнесу привлече за собою включення в громадському та інформаційному просторі і значну увагу до противоправних дій правоохоронників, які задіювані в конкретному наїзді…
Все реакции:
Volodymyr Zhuravel, Andrii Dligach и ещё 376

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Віджати X-park. Друга спроба. Трубіцин з ДБР.

Третій рік війни! НАЦСПРОТИВ. Чому не впроваджена підготовка громадян до опору? Зозуля Юрій.

ВИШКІЛ КОМАНДИРІВ ЗА СТАНДАРТАМИ НАТО!